Fikk oppleve snø for første gang i sitt liv

For de fleste er det å ha vært i snøen ganske vanlig, men for Roosevelt fra Brasil ble det første gang i snøen på Folgefonna.
– Dette var helt magisk å få oppleve.

Roosevelt Carlos De Oliveira (38) er i Norge som leder for en gruppe på fire unge brasilianere som er på CISV sin summer camp i Os.

Roosevelt har hele 11 år bak seg som CISV leder.

– Jeg har vært med CISV til Italia, Frankrike, Sverige, Danmark, Colombia, Canada og nå Norge. Dette tror jeg er min beste sommer, sier den karismatiske brasilianeren.

Klikk på bildet under for billedserie! 

Folgefonna 9. juli 2011.

Da han kom til Os fikk han høre om isbreen (Folgefonna) som lå på andre siden av Bjørnefjorden. Han var raskt ute med å si at der hadde han lyst å dra.

– Jeg har aldri vært i nærheten av snø og vil veldig gjerne ha meg en tur til Folgefonna.

Lørdag 9. juli hadde han fri fra CISV leiren og da ordnet det seg slik at han skulle få seg en tur til Folgefonna.

Sammen med lederne Rebecca Sforzani (Italia) og Liza Zimmermann (Tyskland) gikk turen med bil til Hardanger.

Bare på turen innover i Hardanger ble det mange ”woooow” og flere stopp for at de skulle få knipse bilder. Og på den smale veien oppover mot Folgefonna tok det helt av.

– For en vakker natur det er her og for en fantastisk farge det er på isen, sier de tre CISV-lederne omtrent i kor når vi nærmer oss Folgefonn skisenter.

Oppe ved skisenteret parkerer vi og det går ikke lange tiden før Roosevelt nærmer seg snøkanten. Han stopper opp og titter litt på dette merkelige hvite som skinner i solen, før han setter en fot frem og for første gang opplever snøen under beina.

Han tar noen skritt til før han bøyer seg ned og fyller den mørke hånden sin med snø.

– Dette var underlig å gå på, men helt fantastisk, sier han før han begynner å løpe oppover langs skiheisen.

– Jeg føler meg som et lykkelig lite barn i denne myke snøen. Dette var en fantastisk opplevelse for meg. Tenk at jeg skulle få oppleve snøen, sier han og gliser nesten helt rundt.

I løpet av dagen fikk han og italienske Rebecca en tur med tråkkemaskin opp til toppen av skiheisen mens Siri og tyske Liza fikk seg noen turer på snowboard i skianlegget.

– Vi stanset maskinen oppe på toppen og jeg var ute og fikk tatt mange fine bilder av snøen og den fantastiske naturen. Dette er veldig stort for meg, sier Roosevelt som klarte å ordne seg nok en tur med tråkkemaskinen litt senere på dagen.

Det ble også tid til en fotorunde borte ved iskanten til venstre for skianlegget og superlativene ble ikke mindre av det synet.

– Jeg føler meg ganske liten ved disse store ismassene, men for et syn og for noen fantastiske farger, sier han.

Roosevelt smilte fra øre til øre hele dagen og sovnet helt sikkert inn med det samme smilet før han forsvant inn i drømmeland som dreide seg om snø.

Legg igjen en kommentar

