På tur mot Gullfjellet

Det strålende været i helgen trakk både meg og mange andre mot fjelltopper. SE BILLEDSERIE!

Etter en fin dag i Eikedalen om fredagen, ble lørdagen brukt til å gå til fjells.

Turen gikk fra Gullbotn hvor jeg hadde trodd at skiene kunne tas på helt nede, men slik var det ikke. Kraftig smelting den siste uken gjorde at skiene ble hengt på sekken et stykke oppover i fjellet, og så var det å ta beina fatt i stedet.

Lenger oppe kom skiene på, men de måtte av igjen flere steder hvor snøen var vekke og for å passere elveløp.

Traff flere andre på vei oppover i fjellet. Noen på langrennski, noen på beina og noen med randoneeutstyr som jeg. De som gikk til fots fikk slite. De tråkket nemlig gjennom råtten snø flere steder. To karer hadde snudd på vei opp mot Gullfjellet nettopp på grunn av at de hele tiden tråkket gjennom.

Klikk på bildet under for billedserie! 

Tur fra Gulbotn mot Gullfjellet 24. mars 2012

Jeg så en komme ned på ski i skaret litt til høyre for Gullfjellet. Så at snøen var bløt og fin på måten han kjørte ned, så jeg valgte derfor å  gå opp der for å få en fin kjøretur nedover igjen.Selv hang jeg med på med fire karer fra Samnanger et stykke oppover, men ved den første varden stanset jeg og de dro videre.

Turen opp ble mye brattere enn hva den så ut til på avstand, men jeg travaserte meg oppover og angret ikke når jeg var oppe. Måtte ta av skiene for å komme meg helt opp på toppen. Det var nemlig ikke en snøfille der.

Etter en liten fotorunde og litt drikke, var det å få fellene av, stramme opp støvlene, få på seg hjelmen og sette utfor. Bratt og bløtt, men en fantastisk premie for å ha slitt seg opp.

Lenger nede stanset jeg opp og rigget meg til i solen med god mat og litt mer drikke. Turen ned igjen gikk på en kombinasjon av mose og snø, men det gikk fint uten at det gikk for mye utover skiene.

Legg igjen en kommentar

