Kom mai du skjønne milde!

IMG_4247-2
14. mai ble det topptur i Eikedalen. Der var det imponerende 1,5 meter med snø. BILLEDSERIE!

De siste årene har jeg lagt inn en liten topptur på nasjonaldagen. Gullfjellet, Eikedalen og Folgefonna er steder jeg har vært innom.

Men i år har det vært dystre meldinger for nasjonaldagen, så da la jeg heller turen til Eikedalen på en strålende 14. mai.

Vel oppe i Eikedalen fikk jeg bekreftet det jeg hadde hørt, der var fremdeles imponerende mye snø i hele anlegget.

Jeg la turen opp over barneområdet, videre oppover heistraseen til Setertrekket, og tok en pause ved hytten på toppen av Setertrekket. Der brukte jeg også søkestangen til å måle snødybden. Jeg kom til 1,5 meter med snø, noe som er meget imponerende på 14. mai.

Turen gikk videre i t-skjorte oppover skaret, men jeg svingte inn i fjellet og gikk et brattere parti opp til toppen. Snøen var kornete og ganske bløt en del steder, så det ble litt kjemping i disse partiene.

Vel oppe ble det å nyte den vakre utsikten, og å gjøre unna en liten fotorunde. Så var det av med feller, på med jakke og hjelm, og så å slippe seg ned igjen samme veien som jeg gikk opp.

Turen ned igjen bød på kjekk kjøring i vårens pudder (sløsj), bare så synd at det er unnagjort en smule raskere enn turen opp.

Skal du ha deg en lett tilgjengelig topptur, kan toppen av Stolheisen eller fjellet bak Setertrekket anbefales. Og snø blir det nok liggende der en stund ennå.

 

Legg igjen en kommentar

